Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013

ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΗΔΕΝΟΣ ΚΑΙ Τ’ ΑΠΕΙΡΟΥ


Α.
Αυτό που βλέπουμε είναι το μερικό
και τούτο που αντιλαμβανόμαστε το σχετικό.

Β
Διττές οι σημασίες των εννοιών:
Το μηδέν άλλοτε προσδιορίζει την ανυπαρξία
και ενίοτε τον κενό χώρο.
Τ’ άπειρο το δια παντός συνεχές ή
το ασύλληπτο του συνεχές.

Γ.
Εκείνο που στον μικρόκοσμο νοείτε ως άπειρο,
στο μεγάκοσμο δύναται να είναι και μηδέν.
Κι ακόμα,
εκείνο που στον μεγάκοσμο νοείτε άπειρο
δύναται στον μικρόκοσμο να είναι το μηδέν.
  
Δ.
Οι οπτικές του μηδενός και τ’ απείρου
καθορίζονται από την θέση και τα
χαρίσματα του παρατηρητή.

Ε.
Το μηδέν και τ’ άπειρο κατά τρόπο οξύμωρο
είναι όντα που άλλοτε είναι φαινομενικά
διάφορα και αντίθετα
και άλλοτε όμοια και ταυτόσημα
  
ΣΤ.
Για τους ανθρώπους, τα πάντα μηδέν
πριν τη γέννηση τους
Μόλις μέσα τους όμως ανυψωθεί ο λόγος,
όλα, παρελθόντα και μελλοντικά γίνονται άπειρα.

Ι.
Για τους θεούς μηδέν και άπειρο
είναι πιθανών το ένα και το αυτό.
 
ΙΑ.
Για τα ανθρώπινα:
Το παρελθών νοείτε νεκρό, ανύπαρκτο και μηδέν.
Το παρών, ζωντανό, υπαρκτό και μετρήσιμο.
Το μέλλον, αγέννητο, υπό κατασκευή και άπειρο.

Και όμως,
 τα τρία είναι ένα
και υπάγονται στο ίδιο συνεχές.
Είναι το ίδιο όν σε τρεις οπτικές.
  
ΙΒ.
Τι περισσότερο μπορεί να συμβαίνει;
Εφόσον οι οπτικές καθορίζονται από την
θέση και τα χαρίσματα του παρατηρητή,
Τότε υπό άλλες θέσεις και με άλλα χαρίσματα
Θα αντιλαμβανόμασταν τα ίδια, διαφορετικά.

ΙΓ.
Αν το άπειρο
είναι το δια παντός συνεχές,
τότε δεν έχει πληθυντικό,
μήτε μηδέν.

Αν το μηδέν
υποδηλώνει την ανυπαρξία,
τότε δεν έχει αριθμό,
μήτε άπειρο.

Λέμε λοιπόν, πως
ή το άπειρο υπάρχει
ή το μηδέν.
Εκτός και αν το μηδέν και το άπειρο
είναι το ένα και το αυτό,
ή αν είναι διάφορα του εαυτού τους,
φαινόμενα της παντοτινής ροής.
  
ΙΔ.
Τόσο το μηδέν όσο και τ’ άπειρο
παραμένουν  εν τέλει
κομμάτι αυτού που λέγετε
διανοητική φαντασία,
ενώ η αλήθεια  ανήκει στο χώρο
του ασύλληπτου.

Στέλιος Γιαννίκος
(Μελέτη θανάτου, βιβλίο Γ, Φιλοσοφία)


Φωτογραφία: Σχέδιο του Κώστα Καριωτάκη. (Η νεκροκεφαλή εγγράφετε στο σχήμα του μηδενός, ενω τα κόκκαλα συμπίπτουν με το αλγεβρικό σημείο του απείρου). Στο κάτω μέρος του σεδίου υπάρχει ιδιόχειρο κείμενο του ποιητή που λέει,<<με το μηδέν και το άπειρο να συμφιλιωθούμε>>.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο ΝΕΚΡΟΣ

  Φάντασμα με επιδερμίδα - Στέλιος Γιαννίκος . Τα κύτταρα μου έχουν συνασπισθεί σε μια ενιαία ομάδα και φωνασκούν: ζήσε, ζήσε, ζήσε... Μα ε...